Op vrijdag 24 oktober 2014 vond bij de Amsterdam School of Real Estate de Vastgoedcollegetour plaats. De Vastgoedcollegetour, naar het voorbeeld van de succesvolle NTR College Tour met Twan Huys, wordt in samenwerking met Vastgoedmarkt georganiseerd. Op de stoel van Twan Huys zat Hoofdredacteur Vastgoedmarkt Johannes van Bentum. Hij stelde samen met de zaal de vragen aan Dirk Anbeek (CEO Wereldhave). Als student was Dirk Anbeek een echte 6’jes student, die alleen studeerde om zijn diploma te halen, maar daarbuiten actief was met werken en sporten. In zijn verdere carrière is het niet gelukt de 6’jes-mentaliteit vol te houden, hij heeft na zijn studie de juiste leermeester gevonden in zijn sector. Deze leermeester bracht hem bij om zijn capaciteiten maximaal te ontwikkelen, wat sindsdien heeft geleid tot vele successen in zijn carrière. De drie kernwaarden die Anbeek altijd na wil streven zijn: Hard werken, eerlijk zaken doen om zo maximaal resultaat te behalen.

De passie van Dirk Anbeek ligt op het snijvlak van vastgoed en retail. Vastgoed omschrijft Anbeek als een sector die jarenlang lui is geweest en retail juist als een sector waar iedere dag op de kleintjes wordt gelet en sprake is van dunne lijntjes door het directe contact met de klant. ‘Het winkelvastgoed moet aangevlogen worden vanuit de ‘retail’-gedachte en niet vanuit de stenen. Belangrijk is daarbij altijd je gevoel te gebruiken, want de tendensen in retail zijn ook aan het veranderen’, aldus Dirk Anbeek. Uit de zaal werd de vraag gesteld wat volgens Dirk het meest optimale huurrecht is voor verhuurder en huurder. Anbeek is van mening dat het huidige huurrecht zeer optimaal is voor de retailer (huurder), minder voor de verhuurder. Een optimaal systeem voor beide zou zijn wanneer huurder en verhuurder samen willen investeren om waardestijging te genereren. Dit kan wanneer men inzicht heeft in ieders performances en wanneer gewerkt wordt op basis van prestatie. Wereldhave hanteert in enkele gevallen omzethuur. Dit is niet verplicht in Nederland en dient te verlopen via de rechter. Wereldhave hanteert de omzethuur om zo een goed beeld te krijgen van de prestaties van zijn huurders.

Een aantal jaar geleden heeft Anbeek de overstap gemaakt van CFO naar CEO van Wereldhave. Dit lijkt op het eerste gezicht een moeilijke stap, maar er was sprake van een onconventionele taakverdeling. De CEO en CFO hadden ieder respectievelijk 3 en 4 landen waar zij eindverantwoordelijke voor waren. Wereldhave was een bedrijf dat in vele sectoren en vele landen investeerde. Anbeek is opzoek gegaan naar de gewenste focus/niche om die verder te exploreren. Er is van de drie landen die een matige performance hadden, Amerika, Engeland en Spanje, afscheid genomen. Er zijn moeilijke keuzes gemaakt, en Anbeek wil als tip hierin meegeven: “Hard zijn op de inhoud, zacht zijn op de relatie”.

Belangrijk voor Wereldhave was het vertrouwen van de aandeelhouders terugwinnen door het stellen van heldere doelen en veel communiceren over de geplande veranderingen, zoals het veranderen van het DNA. De medische wereld zal het met Dirk Anbeek eens zijn dat het veranderen/muteren van het DNA niet van de ene op de andere dag kan plaatsvinden. Dirk Anbeek heeft daarom voor zichzelf gesteld dat hij het heel mooi vindt wanneer iedereen zich betrokken voelt en het leuk vindt om betrokken te worden bij de ontwikkelingen en besluiten die Wereldhave neemt. De stip aan de horizon omschrijft Anbeek als volgt: Wereldhave wordt de specialist in de middelgrote winkelcentra waar altijd een supermarkt in gevestigd moet zijn. De ambitie is om uit het peloton te stappen en te focussen op een aantal landen in Noord-West Europa (met Frankrijk als bodem). Dit zijn landen die Anbeek omschrijft als stabiele economieën.

Op 24 oktober 2014 werd ook in het nieuws bekend gemaakt dat Wereldhave een megadeal heeft gesloten en voor € 850 miljoen 6 winkelcentra heeft gekocht van Unibail-Rodamco in Frankrijk. Waarom heeft Anbeek gekozen voor Frankrijk? ‘De keuze voor Frankrijk was niet moeilijk, de aandeelhouders waren aan het wachten op een groeistrategie, het is land nummer 2 in Europa, Frankrijk doet het heel goed bij retailers, de consumentenuitgave groeit nog steeds en Unibail investeert voor 60% in Frankrijk’. Als laatste gaf Anbeek aan tevens geïnteresseerd te zijn in goede winkelcentra uit de Nederlandse Corio portefeuille, wanneer Klépierre besluit hiervan afstand te nemen.

Iedere Vastgoedcollegetour wordt afgesloten met de bekende vraag: Wat wil jij het publiek meegeven als tip voor de verdere ontwikkeling van hun carrière? ‘Ga op zoek naar een goede leermeester in je sector, die jou leert maximaal gebruik te maken van je capaciteiten’, aldus Dirk Anbeek tijdens de Vastgoedcollegetour op 24 oktober 2014 bij de Amsterdam School of Real Estate.

Verslag van Maud Weide, kijk voor meer beeldmateriaal ook hier  phoca_thumb_l_20.phoca_thumb_l_18